Menu
Czupurek
  • Dla rodziców
  • Dla specjalistów
  • Poznaj nas
  • Kontakt
Czupurek

Moje dziecko wszystko rozumie ale nie mówi!

Napisano dnia 1 maja 2020

To najczęstsza grupa pacjentów, która trafia do mojego gabinetu!

W wywiadu wynika, że dziecko nie jest obciążone neurologicznie, ciąża prawidłowa, poród bez komplikacji, rozwój motoryczny w normie, ale…. Coś jest nie tak. Ma prawie 3 lata i nie mówi!

JAK WIDZĄ SWOJE DZIECKO RODZICE

  • dziecko rozumie wszystko co się do niego mówi
  • jest bystre, bardzo żywiołowe
  • słabo śpi
  • mało je lub wybiera tylko kilka produktów, które akceptuje
  • ma niespożyte pokłady energii
  • to żywe srebro
  • interesuje się wszystkim ale na krótko – lubi elektronikę
  • trudno za nim nadążyć

OBSERWACJA DZIECKA PODCZAS KONSULTACJI – CO WIDZĘ NAJCZĘŚCIEJ?

  • dziecko komunikuje się po swojemu – głównie samogłoskami i gestami
  • rodzice rozumieją wszystko co i jak dziecko mówi
  • dziecko reaguje na swoje imię – ale jak mu na czymś zależy
  • wpada w szał, gdy nie jest zrozumiane
  • wymusza na potęgę – musi dostać to co chce!
  • interesuje go/ją telefon, kasa fiskalna, terminal lub zabawki dźwiękowe lub takie, które może wprowadzać w ruch
  • nie interesuje się książeczkami, puzzlami, klockami
  • nie potrafi wejść w zabawę tematyczną
  • nie przestrzega i nie rozumie reguł – co wolno, czego nie wolno
  • nie zauważa takich samych rzeczy
  • nie naśladuje
  • nie jest w stanie powtórzyć sekwencji ruchowych

I CO Z TYM ZROBIĆ?

Na pewno nie czekać!

Samo się nie naprawi!

Warto skonsultować dziecko ze specjalistą! Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie i wskazówki do pracy nie są takie same dla wszystkich dzieci!. Zanim udasz się do logopedy skonsultuj dziecko u laryngologa – to pomoże logopedzie w ustaleniu strategii terapeutycznej i wykluczy fizjologiczne bariery w nabywaniu języka.

Warto sprawdzić u laryngologa!!!

  • czy dziecko dobrze słyszy? – być może jest wysiękowe zapalenie ucha, które nie daje dyskomfortu bólowego – dziecko się nie skarży, że coś je boli – ale słyszy tak jakby było pod wodą!
  • trzeci migdał – może być przerośnięty, przez co może uciskać na trąbkę słuchową, może powodować także trudności w prawidłowym oddychaniu drogą nosową – co z kolei może wpływać na nieprawidłową pozycję spoczynkową języka a to dalej może powodować wady zgryzu i utrwalać mowę międzyzębową (język wysunięty między ząbki).
  • ciśnienie w obu uszach
  • jeśli logopeda nie sprawdził – to u laryngologa sprawdźmy wędzidełko podjęzykowe i podwargowe.

JAKIE MOGĄ BYĆ PRZYCZYNY NIE MÓWIENIA – SKORO ROZUMIENIE JEST?

  • bardzo często przyczyną jest nadmiar bodźców wzrokowych – tu zachęcam do obejrzenia lub przeczytania artykułu na ten temat
  • rodzice często rozumieją wszystko co dziecko mówi, więc po co ma się starać mówić – skoro i tak dostanie to co chce  – wystarczy, że pokaże!
  • równie często obserwujemy nieharmonijny rozwój w innych obszarach! Pamiętajmy, że musimy mieć na uwadze zarówno ROZWÓJ RUCHOWY, WZROKOWY I SŁUCHOWY Dziecko powinno doświadczać/ poznawać świąt wielozmysłowo – uaktywniajmy w zabawach dotyk, węch, smak!
  • rozwój mowy przebiega w trzech etapach – ROZUMIENIE – POWTRZANIE (a więc naśladowanie) i NAZWYWANIE (mowa). Bardzo często dzieci mają trudność w wskoczeniu na etap drugi – czyli naśladowanie – a rodzice oczekują NAZYWANIA – czyli dziecko często słyszy: powiedz, powtórz. Niestety tego typu komunikaty mogą pogłębić blokadę dziecka. Ono chce – ale nie może!

OD CZEGO WIĘC ZACZĄĆ?

  • odstawmy bodźce wzrokowe i zabawki dźwiękowe.
  • uporządkujmy zabawki – posortujmy je
  • pilnujmy, by dziecko patrzyło na nas, gdy mówimy do niego i gdy dziecko chce coś powiedzieć lub pokazać nam.
  • nie reagujmy na sam gest bez kontaktu wzrokowego
  • nie rozummy wszystkiego co dziecko mówi po swojemu – niech się postara bardziej. Gdy rozumiemy wszystko – stoi w miejscu!

ROZWÓJ ZACZYNA SIĘ WTEDY GDY KOŃCZY SIĘ GRANICA KOMFORTU!

  • mówmy do dziecka wolno, używając prostych słów – często modulując głos.
  • dajmy szansę dziecku odpowiedzieć.
  • nie zalewajmy dziecka bujnymi wypowiedziami – ono chce, ale często nie może nam odpowiedzieć więc wchodząc na nasze tempo mowy – może jedynie zbudować wypowiedz po swojemu/ po chińsku często na bazie samych samogłosek lub wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
  • stosujmy jasne reguły i zasady. Dziecko powinno wiedzieć co mu wolno, a czego nie! To daje POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA!
  • zacznijmy od zabaw w naśladowanie – pamiętamy o różnorodności zabaw (aktywujących wzrok, słuch, ruch).

Zachęcam do konsultacji u specjalisty!. To logopeda dobierze odpowiednią strategię do Twojego dziecka!

Jeśli masz teraz z tym kłopot – ze względu na KORONAWIRUSA – zapraszam do konsulacji online lub na szkolenie online – dedykowane dla rodziców dzieci z podobnym problemem. Wystarczy informacja na maila justynalogopeda@wp.pl

Opóźniony Rozwój Mowy ma daleko idące konsekwencję w tym DYSLEKSJĘ – nie warto czekać aż samo dziecko zacznie mówić – powinieneś mu pomóc!.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

©2021 Czupurek | Powered by SuperbThemes & WordPress