To najczęstsza grupa pacjentów, która trafia do mojego gabinetu!
W wywiadu wynika, że dziecko nie jest obciążone neurologicznie, ciąża prawidłowa, poród bez komplikacji, rozwój motoryczny w normie, ale…. Coś jest nie tak. Ma prawie 3 lata i nie mówi!
JAK WIDZĄ SWOJE DZIECKO RODZICE
- dziecko rozumie wszystko co się do niego mówi
- jest bystre, bardzo żywiołowe
- słabo śpi
- mało je lub wybiera tylko kilka produktów, które akceptuje
- ma niespożyte pokłady energii
- to żywe srebro
- interesuje się wszystkim ale na krótko – lubi elektronikę
- trudno za nim nadążyć
OBSERWACJA DZIECKA PODCZAS KONSULTACJI – CO WIDZĘ NAJCZĘŚCIEJ?
- dziecko komunikuje się po swojemu – głównie samogłoskami i gestami
- rodzice rozumieją wszystko co i jak dziecko mówi
- dziecko reaguje na swoje imię – ale jak mu na czymś zależy
- wpada w szał, gdy nie jest zrozumiane
- wymusza na potęgę – musi dostać to co chce!
- interesuje go/ją telefon, kasa fiskalna, terminal lub zabawki dźwiękowe lub takie, które może wprowadzać w ruch
- nie interesuje się książeczkami, puzzlami, klockami
- nie potrafi wejść w zabawę tematyczną
- nie przestrzega i nie rozumie reguł – co wolno, czego nie wolno
- nie zauważa takich samych rzeczy
- nie naśladuje
- nie jest w stanie powtórzyć sekwencji ruchowych
I CO Z TYM ZROBIĆ?
Na pewno nie czekać!
Samo się nie naprawi!
Warto skonsultować dziecko ze specjalistą! Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie i wskazówki do pracy nie są takie same dla wszystkich dzieci!. Zanim udasz się do logopedy skonsultuj dziecko u laryngologa – to pomoże logopedzie w ustaleniu strategii terapeutycznej i wykluczy fizjologiczne bariery w nabywaniu języka.
Warto sprawdzić u laryngologa!!!
- czy dziecko dobrze słyszy? – być może jest wysiękowe zapalenie ucha, które nie daje dyskomfortu bólowego – dziecko się nie skarży, że coś je boli – ale słyszy tak jakby było pod wodą!
- trzeci migdał – może być przerośnięty, przez co może uciskać na trąbkę słuchową, może powodować także trudności w prawidłowym oddychaniu drogą nosową – co z kolei może wpływać na nieprawidłową pozycję spoczynkową języka a to dalej może powodować wady zgryzu i utrwalać mowę międzyzębową (język wysunięty między ząbki).
- ciśnienie w obu uszach
- jeśli logopeda nie sprawdził – to u laryngologa sprawdźmy wędzidełko podjęzykowe i podwargowe.
JAKIE MOGĄ BYĆ PRZYCZYNY NIE MÓWIENIA – SKORO ROZUMIENIE JEST?
- bardzo często przyczyną jest nadmiar bodźców wzrokowych – tu zachęcam do obejrzenia lub przeczytania artykułu na ten temat
- rodzice często rozumieją wszystko co dziecko mówi, więc po co ma się starać mówić – skoro i tak dostanie to co chce – wystarczy, że pokaże!
- równie często obserwujemy nieharmonijny rozwój w innych obszarach! Pamiętajmy, że musimy mieć na uwadze zarówno ROZWÓJ RUCHOWY, WZROKOWY I SŁUCHOWY Dziecko powinno doświadczać/ poznawać świąt wielozmysłowo – uaktywniajmy w zabawach dotyk, węch, smak!
- rozwój mowy przebiega w trzech etapach – ROZUMIENIE – POWTRZANIE (a więc naśladowanie) i NAZWYWANIE (mowa). Bardzo często dzieci mają trudność w wskoczeniu na etap drugi – czyli naśladowanie – a rodzice oczekują NAZYWANIA – czyli dziecko często słyszy: powiedz, powtórz. Niestety tego typu komunikaty mogą pogłębić blokadę dziecka. Ono chce – ale nie może!
OD CZEGO WIĘC ZACZĄĆ?
- odstawmy bodźce wzrokowe i zabawki dźwiękowe.
- uporządkujmy zabawki – posortujmy je
- pilnujmy, by dziecko patrzyło na nas, gdy mówimy do niego i gdy dziecko chce coś powiedzieć lub pokazać nam.
- nie reagujmy na sam gest bez kontaktu wzrokowego
- nie rozummy wszystkiego co dziecko mówi po swojemu – niech się postara bardziej. Gdy rozumiemy wszystko – stoi w miejscu!
ROZWÓJ ZACZYNA SIĘ WTEDY GDY KOŃCZY SIĘ GRANICA KOMFORTU!
- mówmy do dziecka wolno, używając prostych słów – często modulując głos.
- dajmy szansę dziecku odpowiedzieć.
- nie zalewajmy dziecka bujnymi wypowiedziami – ono chce, ale często nie może nam odpowiedzieć więc wchodząc na nasze tempo mowy – może jedynie zbudować wypowiedz po swojemu/ po chińsku często na bazie samych samogłosek lub wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
- stosujmy jasne reguły i zasady. Dziecko powinno wiedzieć co mu wolno, a czego nie! To daje POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA!
- zacznijmy od zabaw w naśladowanie – pamiętamy o różnorodności zabaw (aktywujących wzrok, słuch, ruch).
Zachęcam do konsultacji u specjalisty!. To logopeda dobierze odpowiednią strategię do Twojego dziecka!
Jeśli masz teraz z tym kłopot – ze względu na KORONAWIRUSA – zapraszam do konsulacji online lub na szkolenie online – dedykowane dla rodziców dzieci z podobnym problemem. Wystarczy informacja na maila justynalogopeda@wp.pl
Opóźniony Rozwój Mowy ma daleko idące konsekwencję w tym DYSLEKSJĘ – nie warto czekać aż samo dziecko zacznie mówić – powinieneś mu pomóc!.