Menu
Czupurek
  • Dla rodziców
  • Dla specjalistów
  • Poznaj nas
  • Kontakt
Czupurek

Kiedy warto pójść z dzieckiem do logopedy?

Napisano dnia 28 kwietnia 2020

Odpowiedź jest prosta – zawsze wtedy, gdy czujesz, że coś jest nie tak!

Rodzicielska INTUICJA – NIEOCENIONA!

Logopeda pomoże, gdy Twój niepokój dotyczy i niemowlaka i  starszaka a nawet dużego dzieciaka!

Czerwona lampka powinna zaświecić się zawsze, gdy dziecko:

  • ma problem z ssaniem, połykaniem, gryzieniem, przeżuwaniem
  • nadmiernie się ślini
  • ssie język, policzki, wargę, palec, smoczek
  • wybiórczo przyjmuje pokarmy
  • nawykowo oddycha przez usta
  • w czasie mówienia, zabawy, aktywności wkłada język między ząbki
  • ma ograniczone ruchy języka, warg
  • mówi niepłynnie – zacina się
  • nie różnicuje dźwięków podobnych np. półka-bułka, kury-góry
  • mówi niewyraźnie
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą

Teraz po kolei – ze względu na etapy rozwojowe!

PIERWSZY ROK ŻYCIA

Uzasadniony będzie niepokój, gdy dziecko:

  • ma trudność z prawidłowym ssaniem i połykaniem pokarmów
  • nie wokalizuje dźwięków, przypominających mowę (ok. 2m.ż)
  • nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby (ok. 3-4 m.ż)
  • nie wodzi wzrokiem za zabawką
  • nie interesują go dźwięki z otoczenia
  • nie reaguje uśmiechem na uśmiech
  • nie gaworzy (ok. 6m.ż)
  • nie utrzymuje pola wspólnej uwagi
  • nie naśladuje sylab
  • nie rozumie przekazów mimicznych
  • nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych
  • nie używa gestu wskazywania palcem (ok. 9m.ż)
  • nie rozumie prostych słów o zabarwieniu emocjonalnym
  • nie reaguje na swoje imię’

12-24 MIESIĄC ŻYCIA

Zaniepokoić możemy się gdy, dziecko:

  • nie rozumie prostych poleceń (daj, choć) i zakazów – nie wolno!
  • nie rozumie prostych słów – nazw przedmiotów i czynności
  • nie wypowiada samodzielnie kilku słów, wyrażeń dźwiękonaśladowczych
  • nie podejmuje prób samodzielnego korzystania z łyżki, kredki
  • nie pije z otwartego kubka
  • ssie smoczek uspokajacz
  • nie buduje wypowiedzi jednowyrazowych – dwuwyrazowych – bliżej 2 urodzin
  • nie powtarza sekwencji ruchów dorosłego – nie naśladuje
  • mówi niewyraźnie dla otoczenia
  • rozumie, jest bystre ale nie mówi lub mówi po swojemu używając glównie samogłosek i gestów

24 – 36 MIESIĄC ŻYCIA

Warto odwiedzić logopedę, gdy dziecko:

  • nie wykonuje prostych poleceń, zadań, zakazów
  • nie łączy wyrazów w wypowiedzi dwuwyrazowe
  • nie dzieli pola wspólnej uwagi z dorosłym
  • nie skupia się na czytanej książeczce, zabawie tematycznej
  • wybiera głównie zabawy polegające na wprowadzaniu rzeczy w ruch
  • nie wymawia lub nieprawidłowo realizuje głoski: p, b, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź

3 LATEK

  • wypowiada głoski w językiem miedzy zębami
  • nie buduje prostych zdań
  • nie pyta
  • nie wykazuje zainteresowania słuchaniem krótkich opowiadań
  • nie przyswaja reguł społecznych – co wolno – czego nie wolno?
  • nie wykazuje oznak dominacji stronnej – używa obu rąk do czynności precyzyjnych tj. rysowanie (bazgranie), używanie łyżki itd.
  • nie naśladuje
  • ma trudność z zabawami tematycznymi

4 LATEK

  • nieprawidłowo realizuje głoski: p, b, m,  t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz
  • nie posługuje się zdaniami złożonymi
  • nie zauważa związków przyczynowo skutkowych
  • nie używa przyimków

5 LATEK

  • nie wypowiada prawidłowo wszystkich głosek w tym głoski r
  • mówi niespójnie, chaotycznie
  • nie zadaje pytań, dotyczących wyjaśniania rzeczywistości

!!!! NIE DIAGNOZUJMY DZIECI U WUJKA GOOGLE

!!!! NIE SŁUCHAJMY PORAD TYPU – pójdzie do przedszkola nauczy się mówić, chłopcy mówią później, mało który 3 latek mówi,  ja nie mówiłam jak miałam 4 lata i jakoś żyję.

!!!! WARTO SPRAWDZIĆ ROZWÓJ DZIECKA U SPECJALISTY – OD PIERSZYCH DNI ŻYCIA

PROFILKATYKA, PROFILAKTYKA, PROFILAKTYKA!!!!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

©2021 Czupurek | Powered by SuperbThemes & WordPress