Odpowiedź jest prosta – zawsze wtedy, gdy czujesz, że coś jest nie tak!
Rodzicielska INTUICJA – NIEOCENIONA!
Logopeda pomoże, gdy Twój niepokój dotyczy i niemowlaka i starszaka a nawet dużego dzieciaka!
Czerwona lampka powinna zaświecić się zawsze, gdy dziecko:
- ma problem z ssaniem, połykaniem, gryzieniem, przeżuwaniem
- nadmiernie się ślini
- ssie język, policzki, wargę, palec, smoczek
- wybiórczo przyjmuje pokarmy
- nawykowo oddycha przez usta
- w czasie mówienia, zabawy, aktywności wkłada język między ząbki
- ma ograniczone ruchy języka, warg
- mówi niepłynnie – zacina się
- nie różnicuje dźwięków podobnych np. półka-bułka, kury-góry
- mówi niewyraźnie
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą
Teraz po kolei – ze względu na etapy rozwojowe!
PIERWSZY ROK ŻYCIA
Uzasadniony będzie niepokój, gdy dziecko:
- ma trudność z prawidłowym ssaniem i połykaniem pokarmów
- nie wokalizuje dźwięków, przypominających mowę (ok. 2m.ż)
- nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby (ok. 3-4 m.ż)
- nie wodzi wzrokiem za zabawką
- nie interesują go dźwięki z otoczenia
- nie reaguje uśmiechem na uśmiech
- nie gaworzy (ok. 6m.ż)
- nie utrzymuje pola wspólnej uwagi
- nie naśladuje sylab
- nie rozumie przekazów mimicznych
- nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych
- nie używa gestu wskazywania palcem (ok. 9m.ż)
- nie rozumie prostych słów o zabarwieniu emocjonalnym
- nie reaguje na swoje imię’
12-24 MIESIĄC ŻYCIA
Zaniepokoić możemy się gdy, dziecko:
- nie rozumie prostych poleceń (daj, choć) i zakazów – nie wolno!
- nie rozumie prostych słów – nazw przedmiotów i czynności
- nie wypowiada samodzielnie kilku słów, wyrażeń dźwiękonaśladowczych
- nie podejmuje prób samodzielnego korzystania z łyżki, kredki
- nie pije z otwartego kubka
- ssie smoczek uspokajacz
- nie buduje wypowiedzi jednowyrazowych – dwuwyrazowych – bliżej 2 urodzin
- nie powtarza sekwencji ruchów dorosłego – nie naśladuje
- mówi niewyraźnie dla otoczenia
- rozumie, jest bystre ale nie mówi lub mówi po swojemu używając glównie samogłosek i gestów
24 – 36 MIESIĄC ŻYCIA
Warto odwiedzić logopedę, gdy dziecko:
- nie wykonuje prostych poleceń, zadań, zakazów
- nie łączy wyrazów w wypowiedzi dwuwyrazowe
- nie dzieli pola wspólnej uwagi z dorosłym
- nie skupia się na czytanej książeczce, zabawie tematycznej
- wybiera głównie zabawy polegające na wprowadzaniu rzeczy w ruch
- nie wymawia lub nieprawidłowo realizuje głoski: p, b, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź
3 LATEK
- wypowiada głoski w językiem miedzy zębami
- nie buduje prostych zdań
- nie pyta
- nie wykazuje zainteresowania słuchaniem krótkich opowiadań
- nie przyswaja reguł społecznych – co wolno – czego nie wolno?
- nie wykazuje oznak dominacji stronnej – używa obu rąk do czynności precyzyjnych tj. rysowanie (bazgranie), używanie łyżki itd.
- nie naśladuje
- ma trudność z zabawami tematycznymi
4 LATEK
- nieprawidłowo realizuje głoski: p, b, m, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz
- nie posługuje się zdaniami złożonymi
- nie zauważa związków przyczynowo skutkowych
- nie używa przyimków
5 LATEK
- nie wypowiada prawidłowo wszystkich głosek w tym głoski r
- mówi niespójnie, chaotycznie
- nie zadaje pytań, dotyczących wyjaśniania rzeczywistości
!!!! NIE DIAGNOZUJMY DZIECI U WUJKA GOOGLE
!!!! NIE SŁUCHAJMY PORAD TYPU – pójdzie do przedszkola nauczy się mówić, chłopcy mówią później, mało który 3 latek mówi, ja nie mówiłam jak miałam 4 lata i jakoś żyję.
!!!! WARTO SPRAWDZIĆ ROZWÓJ DZIECKA U SPECJALISTY – OD PIERSZYCH DNI ŻYCIA
PROFILKATYKA, PROFILAKTYKA, PROFILAKTYKA!!!!