Menu
Czupurek
  • Dla rodziców
  • Dla specjalistów
  • Poznaj nas
  • Kontakt
Czupurek

Gotowość szkolna. Warto o niej pomyśleć wcześniej!

Napisano dnia 18 lutego 202019 lutego 2020

Czupurek o GOTOWOSCI SZKOLNEJ✂📚🕭🎒Juz wkrótce filmik dla rodziców na Youtube -Czupurek. Wersja tradycyjna opisowa na blogu www.czupurek.pl. ZAPRASZAM

Opublikowany przez Justynę Wolak Czwartek, 13 lutego 2020

Live – gościnnie w Kurka Wodna

Live ze specjalistą Logopeda Lublin Justyna Wolak o GOTOWOŚCI SZKOLNEJ ❤️Tutaj macie jeszcze stronę Justyny : http://czupurek.pl#kurkawodna 🐥

Opublikowany przez Kurka Wodna Środa, 12 lutego 2020

Gotowość szkolna dzieci to nic innego jak dojrzałość do podjęcia nauki w szkole.

Na gotowość szkolną składają się umiejętności rozwojowe w obszarze rozwoju: emocjonalnego, społecznego, intelektualnego i fizycznego.

Co powinno umieć dziecko, które idzie do szkoły?

Dojrzałość fizyczna to ogólna sprawność ruchowa czy manualna, koordynacja ruchowa czy koordynacja ruchowo-wzrokowa.

Dziecko powinno wykazywać takie umiejętności jak:

  • utrzymanie równowagi stojąc na jednej nodze,
  • bieganie,
  • skakanie
  • wspinanie się
  • rzucanie i łapanie piłki

Niezwykle ważny jest również prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego.

Zachęcamy więc dziecko do aktywności manualnej tj. wycinanie, wyklejanie, lepienie z plasteliny, masy solnej . Te czynności wymagają dużej precyzji, co później przydaje się do opanowania  umiejętności pisania.

Ważne jest to, że umiejętność pisania, rysowania nie zależy tylko od prawidłowego uchwytu. Na te umiejętności zdecydowany wpływ mają min. mięśnie brzucha, grzbietu!!!. Tak naprawdę gdy dziecko ma trudność w tym zakresie, to terapeuci ręki zaczynają od stóp, od postawy, wzmocnienia mięśni środka. Warto sprawdzić u terapeutów integracji sensorycznej czy wszystko jest ok. w tym zakresie.

Dojrzałość umysłowa, intelektualna przejawia się w takich aspektach jak:

  • Zainteresowanie czytaniem, pisaniem, liczeniem, a także tym, że dziecko jest w stanie skupić się na tej samej czynności.
  • Dziecko jest ciekawe, dopytuje o przyczyny obserwowanych zjawisk.
  • Mowa jest poprawna, nie pojawiają się problemy ze zrozumieniem przekazywanych poleceń.
  • Dziecko powinno mieć rozwiniętą pamięć oraz percepcję wzrokową (wyszukiwanie szczegółów na obrazku) i słuchową (np. rozpoznaje dźwięki, wyodrębnia głoski).
  • Dziecko powinno także doprowadzać rozpoczętą pracę do końca i wykazywać zainteresowanie rezultatami własnych działań.

Dojrzałość emocjonalno-społeczna oznacza, że dziecko nawiązuje relacje społeczne z innymi, potrafi funkcjonować i współpracować w grupie, przestrzega zasad i reguł. Rozumie też proste sytuacje społeczne i wie, co jest dobre, a co złe. Jednocześnie potrafi walczyć o swoją pozycję w grupie i o respektowanie swoich praw. Jest samodzielne, wrażliwe na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych. Posiadło adekwatną do wieku umiejętność panowania nad emocjami i kontrolowania ich.

Gotowość szkolna dzieci – co dziecko potrafi

Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi zrobić wiele rzeczy. Umie między innymi:

  • powiedzieć, jak ma na imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka,
  • wymienić pory roku,
  • dzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
  • zapamiętać i wykonać polecenie,
  • wskazać lewą i prawą stronę ciała,
  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe (samodzielnie je, ubiera się, zapina guziki),
  • narysować ludzką postać, która jest kompletna. Jej części ciała są proporcjonalne do całości, prawidłowo rozmieszczone,
  • posługiwać się przyborami szkolnymi (do rysowania, malowania, pisania),
  • rysować po śladzie, odwzorować proste figury,
  • układać puzzle, tradycyjne i rozcięte
  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według narzuconej zasady,
  • wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
  • liczyć kolejno do 10,
  • nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi.

Gotowość szkolna pomaga stwierdzić, czy dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły, czy też nie. Głównym narzędziem badawczym jest obserwacja zachowania dziecka przez nauczyciela zerówki lub przedszkola. Zdolność dziecka do podjęcia nauki szkolnej jest oceniana przez wykonanie specjalnych testów.

Kiedy dziecko nie jest gotowe na rozpoczęcie szkoły?

Jeśli dziecko jest niesamodzielne (np. nie potrafi samo się ubrać), nie jest w stanie skupić się na wykonywanych zadaniach, ani nie wykazuje nimi żadnego zainteresowania, może nie być gotowe do pójścia do szkoły. Również dziecko mające problem z kontrolowaniem emocji, lękliwe, wycofane, niepotrafiące rozstać się z rodzicem, powinno zostać zdiagnozowane przez specjalistę. To nie muszą być objawy poważnych zaburzeń, może po prostu dziecko potrzebuje nieco więcej czasu, czy ukierunkowanych działań, aby osiągnąć dojrzałość szkolną.

Rodzic, który ma wątpliwości w odniesieniu do dojrzałości szkolnej swojego dziecka powinien zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na podstawie opinii specjalistów może wnioskować o odroczenie rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

©2022 Czupurek | Powered by SuperbThemes & WordPress